WITAMY NA STRONIE INTERNETOWEJ WSI ZAKRZE W GMINIE ŁOSICE
Strona Główna Artykuły Download Forum Linki Kategorie NewsówGrudzień 10 2018 14:39:07
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
ulubiona muzyka
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 18
Najnowszy Użytkownik: AnitSl
Na Forum
Najnowsze Tematy
Brak zawartości dla tego panelu
Najciekawsze Tematy
Brak zawartości dla tego panelu
Ostatnie Artykuły
HISTORJA I WSPÓLCZES...
POŁOŻENIE ZAKRZA
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 18
Najnowszy Użytkownik: AnitSl
Witamy
WITAMY NA STRONIE INTERNETOWEJ WSI ZAKRZE W GMINIE ŁOSICE
OTWARCIE ŚWIETLICY WIEJSKIEJ W ZAKRZU

RZECZY NIEMOŻLIWE WYKONUJEMY OD RĘKI 

      CUDA ZAJMUJĄ NAM TROCHĘ WIĘCEJ CZASU

TO MOTTO NASZEJ  LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI ZAKRZA

 

http://img822.imageshack.us/img822/43/yy6i.jpg

                   http://img853.imageshack.us/img853/4268/tz7l.jpg

http://i41.tinypic.com/1j5942.jpg

http://i42.tinypic.com/1zl6uip.jpg

ZACZERPNIETO Z GAZETA ŁOSICKA

  http://img577.imageshack.us/img577/3373/8rtv.jpg  http://img841.imageshack.us/img841/5503/zws8.jpg

  http://img703.imageshack.us/img703/2304/46fg.jpg  http://img850.imageshack.us/img850/8931/1hhp.jpg

 

 

   http://img89.imageshack.us/img89/5500/4jy6.jpg  http://img534.imageshack.us/img534/5695/mks9.jpg

   http://img811.imageshack.us/img811/8834/9igr.jpg  http://img89.imageshack.us/img89/7668/jb6m.jpg

   http://img96.imageshack.us/img96/4765/uf38.jpg  http://img820.imageshack.us/img820/5582/c6gv.jpg

 

  http://img202.imageshack.us/img202/3577/zd7j.jpg  http://img834.imageshack.us/img834/4952/31rs.jpg

zdjecia z kolekcjii ADMINISTRATORA STRONY http://solectwozakrze.bnx.pl/

JAK FENIKS Z POPIOŁU

JAK FENIKS Z POPIOŁU

 

JAK FENIKS Z POPIOŁU ODRODZIŁA SIĘ ŚWIETLICA WIEJSKA W ZAKRZU.

DZIĘKI STARANIOM SOŁTYS WSI ORAZ RADZIE SOŁECKIEJ I POPARCIU PROJEKTU PRZEZ BURMISTRZA MIASTA I GMINY ŁOSICE P.JANUSZA KOBYLIŃSKIEGO.

DOTĄD ZNISZCZONY BUDYNEK NASZEJ ŚWIETLICY OKAZAŁ NOWE OBLICZE.

DZIĘKI PROJEKTOWI Generalny remont i przebudowa świetlicy oraz zmiana estetyki centrum wsi Zakrze, jako konsekwentna realizacja przyjętego planu odnowy i rozwoju miejscowości ROZPOCZĘTO RENOWACJĘ BUDYNKU ORAZ PRZYLEGŁEGO TERENU.

 

ŚWIETLICA PRZED REMONTEM

http://i43.tinypic.com/j0it7s.jpg

 http://i39.tinypic.com/263jz2e.jpg

     

 Jak zapewnia burmistrz Janusz Kobyliński, efekt dotychczasowych prac jest zadowalający - Mogę powiedzieć, że jestem zadowolony z wykonawcy, bo wygląda to dosyć ciekawie. Myślę, że mieszkańcy będą zadowoleni z tej świetlicy. Diametralnie zmienił się jej wygląd zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz – powiedział Burmistrz.

 

Świetlica w Zakrzu została poddana bardzo gruntownym zmianom. Wymieniono dach, stolarkę, instalację CO, częściowo także instalację elektryczną oraz ocieplono budynek. W całej świetlicy zamontowano ogrzewanie podłogowe. Będzie tam również kominek.

 

Koszt inwestycji to 276 tys. zł. z czego 80% pozyskano z PROW w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi. Pozostałe 20% to wkład Miasta i Gminy ŁOSICE

WYPOWIEDZ ZACZERPNIĘTO Z http://podlasie24.pl//wiadomosci/losice/remont-swietlicy-w-zakrzu--widac-efekty-e898.html

http://podlasie24.pl/upl/articles/dd7d669217d9045f9f4c67f88c232c66.jpg

                             http://podlasie24.pl/upl/swietlica3.jpg

OBECNIE ZAKOŃCZONO PRACE PRZY ŚWIETLICY,TEREN ZOSTAŁ OGRODZONY NOWYM PŁOTEM A W MIEJSCE STARYCH ROZWALAJĄCYCH SIĘ GARARZY POWSTAŁ PARKING. ROZBUDOWANO TEŻ ZAPLECZE KUCHENNE ,POWSTAŁA CHŁODNIA ORAZ DWIE ŁAZIENKI .

WKRÓTCE NASTĄPI UROCZYSTE OTWARCIE I POŚWIĘCENIE NOWO ODRODZONEJ ŚWIETLICY.

 

JDĄC ZA CIOSEM I MYŚLĄC O DALSZYM KULTUROWYM ROZWOJU NASZEJ SPOŁECZNOŚCI

POWOŁANO DO ŻYCIA STOWARZYSZENIE AKTYWNOŚCI W ZAKRZU

 

ACZKOLWIEK HISTORJA POWSTANIA NASZEJ ŚWIETLICY MA GŁĘBSZE KORZENIE.

NA PODSTAWIE ZEBRANYCH MATERJAŁÓW-PAMIĄTEK SPRUBUJMY PRZENIEŚĆ SIĘ NA CHWILĘ

W CZASY ŚWIETNOŚCI OWEJ ŚWIETLICY I LUDZI Z NIĄ ZWIĄZANYCH.

 

BUJNY ROZWÓJ ŻYCIA KULTURALNEGO W MAŁEJ WSI ZAKRZE /WTEDY 68 kominów /STAŁ SIĘ MOŻLIWY DLATEGO,ŻE W SIERPNIU 1984r ODDANO DO UŻYTKU WIEJSKI DOM KULTURY ZBUDOWANY NAKŁADEM 2mln zł . WCIĄGU ZALEDWIE JEDNEGO ROKU .WIĘKSZOŚĆ PRAC WYKONANO W CZYNIE SPOŁECZNYM
W KTÓRYM NA SZCZEGULNE WYRÓŻNIENIE ZASŁUŻYLI INCJATORZY WYKONAWCY...p.WITOLD GROCHOWSKI ,I p. MARIAN BORKOWSKI .

 

 

J OTO 7 LISTOPADA 1984 r POWSTAŁ ZAŁOŻONY PRZEZ P. MIECZYSŁAWA CZARNECKIEGO

 

JEDNOCZEŚNIE KIEROWNIKA ARTYSTYCZNEGO ZESPÓŁ FOLKLORYSTYCZNY ,,ZAKRZE''

NA PIERWSZĄ PRUBĘ PRZYSZŁO ZALEDWIE KILKANAŚCIE KOBIET I DZIEWCZĄT. TYCH NAJBARDZIEJ ODWAŻNYCH I ZNANYCH WE WSI ZE ZDOLNOŚCI I OCHOTY DO ŚPIEWANIA.

p. EWA STEFANIUK NIETYLKO KIEROWAŁA WIEJSKIM DOMEM KULTURY ALE TAKŻE ŚPIEWAŁA W ZESPOLE ,, ZAKRZE;;

                   http://i39.tinypic.com/1tmo8n.jpg

 

PRZYSZŁO TAKŻE TRZECH MĘŻCZYYZN...; DYR. ŁDK MIECZYSŁAW CZARNECKI /twórca zespołu,ORAZ DWUCH AKORDEONISTÓW ; ROMAN SZYMANOWICZ /szef kapeli i MIECZYSŁAW TARKOWSKI .

WKRÓTCE DOŁONCZYLI DO NICH KRZYSZTOF MOCZULSKI /klarnecista , MIROSŁAW ODOSZEWSKI/kornecista, IRENEUSZ WAŚKIEWICZ /perkusista.

 

SERCE ROSŁO,KIEDY CZLOWEK PATRZYŁ NA PIĘKNE DZIEWCZĘTA ŚPIEWAJĄCE RAZEM ZE SWOIMI MATKAMI I BABCIAMI PODLASKIE PIOSENKI LUDOWE W TAKT LUDOWEJ KAPELI A WCAŁOŚCI PRZYDAJĄ UROKU PIĘKNE STROJE PODLASIA.

                                                         http://i44.tinypic.com/2quj214.jpg

 

16 STYCZNIA 1985r ZESPÓL PORAZ PIERWSZY WYSTOMPIŁ NA SCENIE ŁDK ZOKAZJI NADANIA SZTANDARU ZAWODOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W ŁOSICACH.

POSYPAŁY SIĘ ZAPROSZENIA NA WYSTĘPY OD AKADEMII 1 majowych ,ŚWIĘTA PLONÓW PO UCZESTNICTWO I ARTYSTYCZN EWYSTĘPY W GŁOSOWANIU DO SEJMU I RAD NARODOWYCH.

                                    http://i42.tinypic.com/24600g1.jpg

 

                                  http://i42.tinypic.com/9uunis.jpg

O ZESPOLE BYLO GLŚNO NAWET W GAZETACH ... SŁOWO PODLASIA ,SZTANDAR LUDU.

 http://i43.tinypic.com/2euilaq.jpg

 

8 GRUDNIA 1985 ZESPÓŁ ZESPÓŁ NAGRYWA PROGRAM DLA TVP ...KURJER WOJEWÓDZTW.

ZA SWOJE OSIĄGNIĘCIA DOSTAJE DYPLOMY I NAGRODY.

http://i42.tinypic.com/n4b9u1.jpg

 

 

                                                                               http://i39.tinypic.com/33bjrl0.jpg

MOŻNA BY DŁUGO PRZEDSTAWIAĆ HWAŁĘ ŚWIETNOŚCI TAK WSPANIAŁEGO ZESPOŁU ,,ZAKRZE''

ALE NIESTETY RZECZYWISTOŚĆ BYŁA INNA .... .ZAPRZEPASZCZAJĄC ROZWÓJ DOBRA KULTUROWEGO

TAMTEJSZE WŁADZE GMINY POSTANOWIŁY ROZWIĄZAĆ WIEJSKI DOM KULTURY A ZNIM

ZESPÓŁ PIEŚNI I TAŃCA ,,ZAKRZE''

 

MYŚLĘ ŻE ZAANGAŻOWANIE UWCZESNYCH WŁADZ I LUDZI DOBREJ WOLI POMORZE W NIEDALEKIEJ PRZYSZŁOŚCI ODBUDOWAĆ TAKIE DOBRO KULTURY JAKIM BYŁ ZESPÓŁ PIEŚNI I TAŃCA ,,ZAKRZE''

BY SWĄ ŚWIETNOŚCIĄ NIEŚĆ HWAŁĘ ROZSŁAWIAJĄC SOŁECTWO ZAKRZE ORAZ NASZĄ GMINĘ

 

I ...ODRODZIWSZY SIĘ

 

POWSTAĆ JAK FENIKS Z POPIOŁU .

 

                                                                    ADMINISTRATOR STRONY

                                                                           SOŁECTWOZAKRZE .

Słoneczny bojler

                 

Ciepła woda za darmo

 

Zapraszamy do zapoznania się z nowym, niezwykle użytecznym urządzeniem. Słoneczny bojler pozwoli Ci na bezpłatne korzystanie z ciepłej wody prawie przez cały rok!
Zestaw składa się ze zbiornika, kompletu szklanych rur próżniowych, urządzeń sterujących oraz stelaża montażowego. Całe urządzenie jest doskonale zaizolowane, tak aby straty temperatury wody w nocy były jak najmniejsze. Dzięki drobnej inwestycji w bojler słoneczny możesz cieszyć się ciepłą wodą za darmo, bez względu na pogodę!

                        

 

Bojler słoneczny - zalety                     

  • Odporność na mróz - woda nie zamarza w szklanych rurach próżniowych do minus 20oC w nocy.
    Zamontowanie kabla grzewczego podnosi odporność na zamarzanie do minus 35oC. Koszt użytkowania kabla to kilkanaście złotych miesięcznie. W razie braku elektryczności bojler można z poziomu mieszkania wypełnić solanką. Daje to zabezpieczenie do minus 30oC w nocy.
  • Trwałość - wykonany w całości ze stali kwasoodpornej. Żywotność rur próżniowych to minimum 15 lat.
  • Ekonomika - zwrot kosztów zakupu następuje po 2-3 latach.
  • Użyteczność - dostarcza wodę w zakresie temperatur od 30oC do 100oC. Przez 7-8 miesięcy w roku w każdą pogodę. Spadek temperatury wody w zbiorniku od 3oC do 15oC przez noc.
  • Dostępność i wygoda - sterownik sprawia, że bojler słoneczny jest bezobsługowy i zapewnia ciepłą i gorącą wodę w każdą pogodę. Brak prądu nie ogranicza użytkowania bojlera słonecznego.
  • Bezawaryjność i wydajność - podczas pobierania ciepłej wody, zimna woda nie wpływa do zbiornika. Woda ciepła z zimną jest mieszana w kranie. Taki układ użytkowy zwiększa wydajność. Prostota bezciśnieniowej konstrukcji skutkuje bezawaryjnością.
  • Łatwość montażu - do przyłączenia w domowy system ciepłej wody używa się jednej rury, którą dołącza się w najwyższym punkcie w domu. Elektrozawór powoduje, że rura ta służy do zasilania i pobierania wody z bojlera słonecznego. Możliwy jest montaż ciśnieniowy lub ze wspomaganiem podawania wody, co skutkuje możliwością ustawienia bojlera słonecznego na każdym poziomie.
  •                                                                    
  •  
     
     

    Schemat montażu

    1. Zaworem ręcznym odcinamy ciśnienie w rurach ciepłej wody.
    2. Jedną rurę od bojlera dołączamy do najwyżej położonej rury z ciepłą wodą
    3. Ciśnieniową rurę zimnej wody łączymy krótką rurką z bezciśnieniową rurą ciepłej wody
    4. Do tej rurki montujemy elektrozawór
    5. Gdy elektrozawór otworzy się, zimna woda popłynie do bojlera, a gdy elektrozawór zamknie się można pobierać ciepłą wodę grawitacyjnie
    6. Mieszanie wody ciepłej i zimnej następuje w kranie.
    ZACZERPNĘTO Zhttps://sites.google.com/site/solarnybojler/home


                                      

 

                                     

                                               

Co roku mniej o 14 mieszkańców

                                      Niepokojące dane płyną z Urzędu Miasta i Gminy Łosice. Od lat 90. systematycznie spada liczba urodzeń. Wciąż ubywa mieszkańców miasta.

             

- W ubiegłym roku zarejestrowano 113 urodzenia - mówią urzędnicy Referatu Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta i Gminy w Łosicach. - To o 10 osób więcej niż w 2010 roku, ale aż przeszło pięciokrotnie mniej niż 25 lat temu. Wtedy w Łosicach zarejestrowano aż 695 urodzeń.

 

- Kiedyś powszechne było przekonanie, że w rodzinach, do których zagląda bieda rodzi się dużo dzieci. Teraz jest odwrotnie. Pogarsza się status materialny Polaków, a potomków wcale im nie przybywa – wyjaśniają łosiccy lekarze pediatrzy. Coraz częściej małżeństwa decydują się na jedno lub co najwyżej dwójkę dzieci. Niewiele jest rodzin, w których na świat przychodzi trzecie i kolejne dziecko. Podkreślają jednak, że nawet w najcięższych czasach kobiety muszą rodzić, bo w przeciwnym razie za kilka lat odbije się to niekorzystnie na społeczeństwie. Bieda biedą, ale są jeszcze inne przyczyny spadku urodzeń. Młodym ludziom brak perspektyw, mieszkań i pracy…
Dziś o planach rodzinnych decydują warunki materialne i bytowe, mniejszym zaś stopniu tradycja czy religijność. Brak pracy w dużym stopniu dotyka ludzi młodych. W ubiegłym roku w łosickim „pośredniaku” zarejestrowano ponad 600 bezrobotnych, do 25 lat. Przewiduje się, że młodych bez pracy przybędzie. Toteż proces wyludniania Łosic, podobnie jak innych miast, będzie postępował.
W łosickim USC więcej sporządzono również aktów zgonów. Zapisano ich 141, o 21 więcej niż rok wcześniej. Łosice na koniec 2011 roku liczyły 7 348 mieszkańców. Z danych liczbowych Urzędu Miasta i Gminy wynika, że w mieście w ubiegłym roku ubyło 38 mieszkańców. Liczba mieszkańców sołectw gminy Łosice wynosiła 4060 osoby i spadła o 22. Liczba mieszkańców Miasta i Gminy Łosice wynosi łącznie 11 408 i jest mniejsza o 60 osób w porównaniu do roku 2010.

 zaczerpnięto zhttp://www.zyciesiedleckie.pl/losice/1013

                 W Łosicach uczczono 70. rocznicę pacyfikacji i wysiedleń na Zamojszczyźnie.Obchody rozpoczęły się mszą św. w intencji wysiedlonych oraz mieszkańców ziemi łosickiej, którzy udzielili im...

 

                     

W Łosicach uczczono 70. rocznicę pacyfikacji i wysiedleń na Zamojszczyźnie.

 

Obchody rozpoczęły się mszą św. w intencji wysiedlonych oraz mieszkańców ziemi łosickiej, którzy udzielili im pomocy odprawioną w kościele pw. św. Zygmunta przez dziekana łosickiego ks. kanonika Michała Śliwowskiego, który wygłosił również homilię. Potem, w uroczystym przemarszu, poczty sztandarowe, delegacje i mieszkańcy udali się pod obelisk poświęcony Dzieciom Zamojszczyzny, gdzie złożono wieńce.

 

Generalny remont i przebudowa świetlicy w zakrzu

                         Generalny remont i przebudowa świetlicy oraz zmiana estetyki centrum wsi Zakrze, jako konsekwentna realizacja przyjętego planu odnowy i rozwoju miejscowości

 
Miasto i Gmina Łosice
2013-02-05 00:00

Łosice: Generalny remont i przebudowa świetlicy oraz zmiana estetyki centrum wsi Zakrze, jako konsekwentna realizacja przyjętego planu odnowy i rozwoju miejscowości
Numer ogłoszenia: 47628 - 2013; data zamieszczenia: 05.02.2013
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 456858 - 2012r.

Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Miasto i Gmina Łosice, ul. Piłsudskiego 6, 08-200 Łosice, woj. mazowieckie, tel. 083 3573542, faks 083 3572701.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Generalny remont i przebudowa świetlicy oraz zmiana estetyki centrum wsi Zakrze, jako konsekwentna realizacja przyjętego planu odnowy i rozwoju miejscowości.

II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.

II.3) Określenie przedmiotu zamówienia: 1. Przedmiot zamówienia obejmuje: a) remont budynku świetlicy, b) utwardzenie placu i miejsc postojowych, c) wymianę ogrodzenia, d) remont zbiornika ścieków. 2. Szczegółowy zakres zamówienia określa: a) projekt budowlany - załącznik nr 2. b) przedmiar robót - załącznik nr 3.

 

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.45.30.00-7.

SEKCJA III: PROCEDURA

 

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony

III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: tak, projekt/program: Zamówienie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007-2012.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 04.02.2013.

IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 15.

IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 7.

IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Zakład Usługowo-Remontowy Antoni Stolarczuk, ul. Skoczylasa 15, 21-500 Biała Podlaska, kraj/woj. lubelskie.

IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 435022,17 PLN.

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

  • Cena wybranej oferty: 275715,19

  • Oferta z najniższą ceną: 275715,19 / Oferta z najwyższą ceną: 438094,35

  • Waluta: PLN.

     

    zaczerpnieto z  http://firma.pb.pl/actionprint/2986230,108960 

Formalno-prawne aspekty działalności kół gospodyń wiejskich

Piewsze Koła Gospodyń Wiejskich (KGW) powstały ponad 130 lat temu, jako inicjatywa kobiet. Jaka była ich rola i zadania? Koła organizowały kursy szycia, gotowania oraz pieczenia, uczyły prowadzenia domu. Kobiety współorganizowały szkoły, ochotnicze straże pożarne, wspomagały ludzi w trudnej sytuacji i uczyły wzajemnej pomocy. Organizowały festiwale i spektakle ludowe, różnego typu biesiady. Promowały sztukę ludową. Na przestrzeni lat KGW pielęgnowały polską tradycję i jednocześnie wywierały silny wpływ na rozwój polskiej wsi.

               

W ostatnich latach można zauważyć wzrost aktywności kół gospodyń wiejskich. Coraz częściej kobiety, obserwując dorobek kulturowy, edukacyjny i społeczny swoich matek i babć, a także mając na uwadze potrzebę modernizacji i odnowy wsi wstępują do KGW lub zakładają nowe koła. Zdecydowaną większość członkiń stanowią rolniczki, jednak nie brakuje również innych osób ze środowiska wiejskiego - nauczycielek, pielęgniarek, urzędniczek, przedstawicielek lokalnego biznesu.         

Koła gospodyń wiejskich mają status organizacji społeczno-zawodowej rolników lub stowarzyszenia. Mogą ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego. Ponadto, jeśli posiadają osobowość prawną mogą zostać, na swój wniosek, wpisane do rejestru podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Poniżej charakterystyki kół gospodyń wiejskich dokonane w oparciu o ich status prawny. 

Koło gospodyń wiejskich jako jednostka organizacyjna kółka rolniczego

KGW może działać jako jednostka organizacyjna kółka rolniczego. Takie koło działa w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno - zawodowych organizacjach rolników. Jest dobrowolną, samorządną, niezależną od administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego organizacją społeczno-zawodową rolników. Koło gospodyń wiejskich, które jest jednostką organizacyjną kółka rolniczego ma demokratycznie wybierane władze i działa na podstawie własnego regulaminu, który nie może być sprzeczny ze statutem kółka rolniczego. Ma też swoją reprezentację we wszystkich statutowych organach kółka rolniczego.

Co należy zrobić, aby założyć koło gospodyń wiejskich - jednostkę organizacyjną kółka rolniczego?

Przepisy nie określają szczegółowo trybu zakładania tego typu koła gospodyń wiejskich. W praktyce często stosuje się w tym wypadku przepisy dot. zakładania kółek rolniczych. Zgodnie z nimi należy spotkać się w gronie, co najmniej 10 osób, z czego przynajmniej 8 powinno być rolniczkami lub pełnoletnimi członkiniami rodzin rolników. Zebranie musi być protokołowane. Kobiety, będące członkami założycielami koła, wybierają spośród siebie komitet założycielski oraz uchwalają regulamin działalności koła. Następnym krokiem powinien być wybór władz KGW.To, jakie organy władzy zostaną powołane powinno wynikać z regulaminu. Wskazane jest wyłonienie/ powołanie: zarządu koła, przewodniczącej, wiceprzewodniczącej, sekretarza, skarbnika oraz komisji rewizyjnej.

Regulamin KGW określać powinien w szczególności:

  •         cele i zadania koła,
  •         prawa i obowiązki członków,
  •         tryb podejmowania uchwał przez organy koła
  •         uprawnienia i obowiązki tych organów.

Przykładowe cele programowe, jakie można zapisać w swym regulaminie:

  •          obrona praw i reprezentowanie interesów kobiet wiejskich i ich rodzin
  •          działania na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet wiejskich
  •          upowszechnianie postępu w gospodarstwach domowych i w rolnictwie
  •          dążenie do poprawy ochrony zdrowia
  •          rozwój przedsiębiorczości kobiet
  •          kultywowanie kultury ludowej, w tym szczególnie regionalnej
  •          wychowywanie młodego pokolenia w duchu tolerancji, patriotyzmu
             i poszanowania  tradycyjnych wartości.

Regulamin może przewidywać, że w działalności koła brać będą udział kobiety niebędące członkami kółka rolniczego, a związane charakterem swej pracy ze środowiskiem wiejskim.                

Nowe koło gospodyń wiejskich powinno powstać przy najbliżej działającym kółku rolniczym. Jeżeli we wsi, gminie nie istnieją kółka rolnicze, można założyć samodzielne koło gospodyń wiejskich. Działa ono na podstawie regulaminu rejestrowanego w wojewódzkim lub regionalnym związku rolników, kółek i organizacji rolniczych.

Prawo polskie zezwala organizacjom rolniczym na prowadzenie działalności gospodarczej jedynie na warunkach dotyczących spółdzielni kółek rolniczych. Koło gospodyń wiejskich, które nie posiada osobowości prawnej może prowadzić działalność gospodarczą, socjalną i handlową jedynie w zakresie określonym w statucie kółka rolniczego lub/ i regulaminu koła. Nie może być natomiast założycielem i członkiem spółdzielni powoływanej w celu świadczenia usług dla rolnictwa oraz innych rodzajów usług wynikających z potrzeb środowiska wiejskiego.

Kwestie te regulują przepisy Ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników z dnia 8 października 1982 roku oraz Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.

Podstawowym źródłem finansowania koła gospodyń wiejskich - jednostki organizacyjnej kółka rolniczego są składki członkowskie.

Koło gospodyń wiejskich działające jako jednostka organizacyjna kółka rolniczego nie może zawierać umów. Wszelkie umowy cywilnoprawne zawierane są w jego imieniu i na jego rzecz przez kółko rolnicze (w praktyce KGW może posługiwać się pełnomocnictwem kółka rolniczego i podejmować działania w zakresie zgodnym z treścią tego dokumentu). Może natomiast samodzielnie występować przed sądem, gdyż ma zdolność procesową i sądową.

Koło gospodyń wiejskich - kółko rolnicze może uzyskać status organizacji pożytku publicznego, jeśli spełnia warunki określone Ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wymaga to jednak dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).

Wykaz formularzy dla ubiegających się o status organizacji pożytku publicznego na stronie: http://bip.ms.gov.pl/pl/formularze/

Uwaga:

Każde koło gospodyń wiejskich, które jest jednostką kółka rolniczego, ma prawo do korzystania z pomocy organizacyjno-instruktażowej, finansowo-gospodarczej i prawnej kółek rolniczych, spółdzielni kółek rolniczych oraz związków rolników, kółek i organizacji rolniczych.

Koło gospodyń wiejskich jako samodzielne kółko rolnicze

Koło gospodyń wiejskich może działać jako samodzielne kółko rolnicze. Wówczas, na podstawie przepisów Ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno - zawodowych organizacjach rolników jest dobrowolną, samorządną, niezależną od administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego organizacją społeczno-zawodową rolników. Koło gospodyń wiejskich, które jest jednocześnie samodzielnym kółkiem rolniczym ma demokratycznie wybierane władze i działa na podstawie statutu.

Koło gospodyń wiejskich - kółko rolnicze podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Z chwilą dokonania rejestracji w KRS koło nabywa osobowość prawną.

Koło gospodyń wiejskich jako kółko rolnicze może prowadzić działalność gospodarczą na warunkach dotyczących spółdzielni kółek rolniczych. Może, więc być założycielem i członkiem spółdzielni powoływanej w celu świadczenia usług dla rolnictwa oraz innych rodzajów usług wynikających z potrzeb środowiska wiejskiego. Powołanie spółdzielni wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców w KRS.

Koło gospodyń wiejskich - kółko rolnicze może uzyskać status organizacji pożytku publicznego, jeśli spełnia warunki określone Ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
 

Co trzeba zrobić, aby założyć koło gospodyń wiejskich -  samodzielne kółko rolnicze?

Z inicjatywą założenia koła gospodyń wiejskich jako kółka rolniczego może wystąpić, co najmniej 10 osób, z czego przynajmniej 8 musi prowadzić gospodarstwa rolne jako ich właściciele, posiadacze lub użytkownicy. Zebranie musi być protokołowane. Uczestnicy spotkania, będący członkami założycielami wybierają spośród siebie komitet założycielski oraz uchwalają statut kółka rolniczego.

Statut koła gospodyń wiejskich - kółka rolniczego powinien określać:

  •          nazwę i siedzibę kółka,
  •          podmiotowy i terytorialny zakres jego działania,
  •          cele i zadania kółka oraz środki ich realizacji,
  •          zakres i przedmiot działalności gospodarczej,
  •          sposób występowania członków oraz utraty członkostwa,
  •          prawa i obowiązki członków,
  •          sposób ustanawiania składek członkowskich,
  •          strukturę organizacyjną kółka,
  •          organy kółka, ich kompetencje, okres kadencji oraz tryb ich wyboru i odwoływania 
             przed upływem kadencji,
  •          warunki podejmowania i ważności uchwał organów kółka,
  •          sposób reprezentowania kółka na zewnątrz,
  •          majątek kółka oraz sposób dysponowania tym majątkiem,
  •          sposób zaciągania przez kółko zobowiązań majątkowych,
  •          zasady podziału nadwyżki z prowadzonej działalności gospodarczej,
  •          sposób zmiany statutu,
  •          tryb likwidacji kółka.

 

Następnie należy dokonać rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Przewodnik po formach prawnych podlegających wpisowi do KRS                                  i odpowiadających im formularzach, formularze wniosków wykorzystywanych w KRS, informację o opłatach obowiązujących w postępowaniu rejestrowym, adresy i obszary właściwości Wydziałów Gospodarczych KRS dostępne na stronie: www.bip.ms.gov.pl.

Wykaz formularzy dla ubiegających się o status organizacji pożytku publicznego na stronie: http://bip.ms.gov.pl/pl/formularze/

Źródła finansowania koła gospodyń wiejskich - samodzielnego kółka rolniczego:

  •          składki członkowskie,
  •          darowizny,
  •          zapisy,
  •          dotacje,
  •          odsetki od lokat bankowych,
  •          dochody z działalności odpłatnej,
  •          dochody z działalności gospodarczej,
  •          odpis 1% (tylko dla organizacji zarejestrowanych w KRS jako organizacje
             pożytku publicznego).

Uwaga:

Każde koło gospodyń wiejskich, które jest samodzielnym kółkiem rolniczym, ma prawo do korzystania z pomocy organizacyjno-instruktażowej, finansowo-gospodarczej i prawnej spółdzielni kółek rolniczych oraz związków rolników, kółek i organizacji rolniczych.

Koło gospodyń wiejskich jako stowarzyszenie

Koła gospodyń wiejskich mogą działać w oparciu o Ustawę prawo o stowarzyszeniach. Mają wówczas status organizacji pozarządowej? stowarzyszenia zwykłego lub rejestrowanego. Nie są wówczas społeczno - zawodową organizacją rolników. Takie koła w swojej nazwie, na ogół, posługują się zwrotem “stowarzyszenie” (np. Stowarzyszenie Koło Gospodyń Wiejskich w Dąbrówce).

Uwaga: powołując sie na zapisy Ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników niektóre z sądów odmawiają, bez względu na przyjętą nazwę,  rejestracji kół gospodyń wiejskich jako stowarzyszenia.

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Cele stowarzyszenia mają służyć szeroko pojmowanym celom społecznym (kulturalnym, oświatowym, ochronie środowiska itd.). KGW może posiadać status stowarzyszenia zwykłego lub rejestrowanego.

Koło gospodyń wiejskich jako stowarzyszenie zwykłe

Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną formą stowarzyszenia. Nie posiada ono osobowości prawnej.

Prostsza forma stowarzyszenia zwykłego wyraża się w tym, że:

  • do jego utworzenia wystarczą co najmniej 3 osoby fizyczne (muszą to być obywatele polscy posiadający pełną zdolność do czynności prawnych oraz prawa publiczne, którzy ukończyli 18 lat),
  • zamiast statutu uchwala się uproszczony regulamin działalności (należy sporządzić go w formie pisemnej),
  • nie podlega rejestracji w sądzie, wniosek do sądu o rejestrację zastępuje się wnioskiem do organu nadzorującego - starosty właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia - informującym o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego.

Brak osobowości prawnej oznacza w szczególności brak zdolności do czynności prawnych i brak własnego majątku. Przysługuje natomiast tzw. zdolność sądowa.

Stowarzyszenie zwykłe ma ograniczone możliwości działania, nie może:

  •          prowadzić działalności gospodarczej,
  •          powoływać terenowych jednostek organizacyjnych,
  •          łączyć się w związki stowarzyszeń,
  •          zrzeszać osób prawnych,
  •          przyjmować darowizn, spadków i zapisów,
  •          otrzymywać dotacji oraz korzystać z ofiarności publicznej.

 Podstawowym źródłem dochodu stowarzyszenia są składki członkowskie.

Stowarzyszenie zwykłe nie może podjąć działalności od razu, do tego konieczne jest jeszcze: zgłoszenie faktu powstania stowarzyszenia organowi nadzorującemu stowarzyszenia - staroście właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia (lub prezydentowi miasta, jeśli stowarzyszenie ma siedzibę w mieście na prawach powiatu) i dołączenie do tego następujących dokumentów: regulaminu stowarzyszenia, informacji o siedzibie stowarzyszenia, informacji zawierającej dane osobowe założycieli wraz z określeniem przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie.

Rozpoczęcie działalności przez stowarzyszenie zwykłe może nastąpić dopiero po dokonaniu oceny jego zgodności z prawem przez organ nadzoru - starostę lub odpowiednio prezydenta miasta. Jeżeli w ciągu 30 dni od dnia uzyskania informacji o założeniu takiego stowarzyszenia, organ nadzoru nie wystąpi z wnioskiem do sądu rejestrowego o wydanie postanowienia zakazującego działalności stowarzyszenia, może ono rozpocząć działalność.

Stowarzyszenie zwykłe może ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego.

Wykaz formularzy dla ubiegających się o status organizacji pożytku publicznego na stronie: http://bip.ms.gov.pl/pl/formularze/
 

Koło gospodyń wiejskich, jako stowarzyszenie działające na zasadach ogólnych tzw. rejestrowane

Takie KGW może być utworzone przez co najmniej 15 osób. Uchwalają one statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.

Statut stowarzyszenia określa w szczególności:

  • nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
  • teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
  • cele i sposoby ich realizacji,
  • sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
  • władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
  • sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
  • sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
  • zasady dokonywania zmian statutu,
  • sposób rozwiązania się stowarzyszenia.

         

KGW działające na zasadach ogólnych podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Komitet założycielski składa do sądu rejestrowego:

  •          wniosek o rejestrację
  •          statut
  •          listę założycieli, zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia,
             miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli
  •          protokół z wyboru komitetu założycielskiego  
  •          informację o adresie tymczasowej siedziby stowarzyszenia.

Przewodnik po formach prawnych podlegających wpisowi do KRS i odpowiadających im formularzach, formularze wniosków wykorzystywanych w KRS, informację o opłatach obowiązujących w postępowaniu rejestrowym, adresy i obszary właściwości Wydziałów Gospodarczych KRS dostępne na stronie: www.bip.ms.gov.pl.

Po uprawomocnieniu się postanowienia o rejestracji stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym uzyskuje ono osobowość prawną, a wraz z nią prawo bycia stroną bierną i czynną wszelkiego rodzaju postępowań (sądowych, administracyjnych itp.).

Zgodnie z wymogami ustawy najwyższą władzą stowarzyszenia jest walne zebranie członków stowarzyszenia. Do władz wykonawczych stowarzyszenia należą zarząd i organ kontroli wewnętrznej, czyli komisja rewizyjna.

Stowarzyszenie rejestrowe może (w przeciwieństwie do stowarzyszenia zwykłego) tworzyć terenowe jednostki organizacyjne (oddziały) - jeżeli przewidziano to w statucie. Wolno mu prowadzić działalność gospodarczą, ale pod warunkiem, że całkowity dochód z niej przeznaczony zostanie na działalność statutową stowarzyszenia.

Stowarzyszenia tego typu mogą ubiegać się o pomoc publiczną, tj. dotacje z budżetu państwa i z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na realizację przedsięwzięć zaliczanych do zadań własnych państwa albo jednostek samorządowych.

Jest to najbardziej rozpowszechniony typ stowarzyszeń, ze względu na obszerniejszy zbiór uprawnień niż ten, z którego korzystają stowarzyszenia zwykłe.

 Majątek, działalność gospodarcza stowarzyszenia rejestrowanego i pomoc publiczna

Majątek KGW - stowarzyszenia rejestrowanego powstaje w szczególności ze:

  •          składek członkowskich,
  •          darowizn,
  •          spadków,
  •          zapisów,
  •          dochodów z własnej działalności,
  •          dochodów z majątku stowarzyszenia,
  •          środków uzyskanych dzięki ofiarności publicznej (zbiórki publiczne),
  •          odpisu podatku 1% (tylko stowarzyszenie posiadające status organizacji
             pożytku publicznego).

Stowarzyszenie może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz może korzystać z ofiarności publicznej, ale respektując obowiązujące przepisy regulujące kwestie związane z obciążeniami publicznymi oraz dotyczące formy przyjęcia tego rodzaju przysporzeń przez stowarzyszenie.

Stowarzyszenie rejestrowe może ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego.

Wykaz formularzy dla ubiegających się o status organizacji pożytku publicznego na stronie: http://bip.ms.gov.pl/pl/formularze/

Opracowała: Iwona Raszeja-Ossowska

Niniejszy tekst ma charakter wyłącznie informacyjny. Materiały w nim zamieszczone nie stanowią oficjalnej wykładni przepisów, ani nie są opinią prawną.

 

Źródło:

·         Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 nr 20 poz. 104)

·         Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (DZ. U. z 2003r., nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami).

·         Ustawa z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r., Nr 32, poz. 217 z późniejszymi zmianami).

·         Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1983 r., Nr 27, poz. 132 z późniejszymi zmianami)

r

zdjęcia zaczerpnięto zhttp://www.mapofpoland.pl/Zakrze,zdjecie,31146,Kapliczka.html#galeria

artykuł zhttp://ww.org.pl/strona.php?p=1992

 

Źródła finansowania działalności kół gospodyń wiejskich

Koła gospodyń wiejskich mają status organizacji społeczno-zawodowej rolników lub też stowarzyszenia. Mogą ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego. Ponadto, jeśli posiadają osobowość prawną mogą zostać, na swój wniosek, wpisane do rejestru podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. To, z jakich źródeł finansowania może korzystać dane koło wynika m.in. ze statusu, jaki posiada (zapisy prawa określone w ustawach, rozporządzeniach) oraz z zapisów statutu/ regulaminu.

               

 

Poniżej charakterystyka poszczególnych źródeł dochodu oraz możliwe źródła finansowania działalności kół gospodyń wiejskich w zależności od ich statusu prawnego.

Charakterystyka źródeł finansowania

Zgodnie z przepisami wynikającymi z polskiego prawodawstwa wśród źródeł finansowania organizacji można wyróżnić:

·         składki członkowskie,

·         spadki i zapisy,

·         darowizny,

·         sponsoring,

·         zbiórki publiczne,

·         dotacje,

·         dochód z majątku,

·         dochody z własnej działalności, 

·         mechanizm 1% (dotyczy tylko organizacji mających status organizacji pożytku publicznego),       

·         działalność odpłatną i gospodarczą.

Organizacje, posiadające osobowość prawną, mogą także pozyskiwać środki na swoją działalność poprzez zaciąganie pożyczek i kredytów. 

Składki członkowskie

Składki członkowskie występują w organizacjach typu członkowskiego, czyli także stowarzyszeniach i związkach stowarzyszeń. Jednym z obowiązków każdego członka stowarzyszenia jest uiszczanie składek członkowskich na rzecz jego organizacji. Obowiązek ten członkowie stowarzyszenia przyjmują na siebie dobrowolnie, poprzez akt przystąpienia do stowarzyszenia. Z powinności tej z reguły zwalniani są jedynie członkowie honorowi. Niepłacenie składek członkowskich może być przyczyną pozbawiania członków przynależności do stowarzyszenia.

Spadki i zapisy

Majątek organizacji powstaje między innymi ze spadków i zapisów, czyli dóbr otrzymanych po zmarłym.

Darowizny

Darowizna jest umową. Umowa darowizny została unormowana przepisami Kodeksu cywilnego. Stronami umowy darowizny mogą być zarówno osoby fizyczne jak i prawne. Strony te nazywane są darczyńcą i obdarowanym. O darowiźnie możemy mówić, gdy dzielimy się swoją własnością, przekazujemy pieniądze z własnej kieszeni. Organizacja może przyjąć darowiznę, a darczyńca dokonać odpisu od dochodu w wysokości dokonanej wpłaty.

Sponsoring

Sponsoring polega na finansowaniu określonego przedsięwzięcia w celu promocji (osoby, firmy) sponsora. Umowa sponsoringu należy do umów nienazwanych, czyli umów nieprzewidzianych wprost w przepisach Kodeksu cywilnego. Wobec tego, że zawarcie tej umowy nie jest uregulowane w sposób szczególny należy stosować do niej zasady ogólne. Do podstawowych elementów takiej umowy należą postanowienia, dotyczące zobowiązania się sponsora do celowego finansowania określonej działalności oraz zobowiązanie się sponsorowanej organizacji do promocji sponsora.

Sponsor – prywatna firma - może przekazać określoną kwotę na rzecz programu prowadzonego przez organizację, a w zamian organizacja zobowiązuje się np. do umieszczania logo tej firmy na swoich materiałach promocyjnych.

Zbiórki publiczne

Zbiórka publiczna to wszelkie zbieranie ofiar w miejscach publicznych.

Zgodnie z prawem polskim dopuszczalne jest organizowanie zbiórek pieniężnych i zbiórek w naturze. Muszą mieć one z góry określony cel. Zorganizowanie zbiórki publicznej wymaga uzyskania zezwolenia organu administracji samorządowej lub publicznej.

Działalność gospodarcza

Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.    

 

Przedsiębiorcą w rozumieniu Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest

wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą:

- osoba fizyczna,

- osoba prawna,

- jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną. 

Dotacje

Dotacja to nieodpłatna i bezzwrotna pomoc finansowa udzielana najczęściej przez państwo, samorząd, fundację podmiotom (np. jednostkom samorządu terytorialnego, prywatnym przedsiębiorstwom, organizacjom społecznym i osobom fizycznym) dla poparcia ich działalności.

Organizacja posiadająca osobowość prawną może ubiegać się o dotację na swoje cele statutowe. Warunki otrzymania pomocy określane są przez udzielających pomocy. Na ogół przyznaje się dotacje w drodze konkursu.

Mechanizm 1%

Od 1 stycznia 2004 roku polscy podatnicy mogą korzystać z dwóch różnych form wsparcia organizacji pozarządowych. Jedna to opisana powyżej darowizna, a druga to tzw. mechanizm 1% (alokacja 1% należnego podatku). Obie te formy opisane są w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Źródła finansowania kół gospodyń wiejskich zależne od ich statusu prawnego

Koło gospodyń wiejskich jako jednostka organizacyjna kółka rolniczego

Podstawowym źródłem finansowania koła gospodyń wiejskich – jednostki organizacyjnej kółka rolniczego są składki członkowskie.

Prawo polskie zezwala organizacjom rolniczym na prowadzenie działalności gospodarczej jedynie na warunkach dotyczących spółdzielni kółek rolniczych. Koło gospodyń wiejskich, które nie posiada osobowości prawnej może prowadzić działalność gospodarczą, socjalną i handlową jedynie w zakresie określonym w statucie kółka rolniczego lub/ i regulaminu koła. Nie może być natomiast założycielem i członkiem spółdzielni powoływanej w celu świadczenia usług dla rolnictwa oraz innych rodzajów usług wynikających z potrzeb środowiska wiejskiego.

Kwestie te regulują przepisy Ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników z dnia 8 października 1982 roku oraz Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.

Koło gospodyń wiejskich jako samodzielne kółko rolnicze

Koło gospodyń wiejskich może działać jako samodzielne kółko rolnicze.

Koło gospodyń wiejskich jako kółko rolnicze może prowadzić działalność gospodarczą na warunkach dotyczących spółdzielni kółek rolniczych. Może, więc być założycielem i członkiem spółdzielni powoływanej w celu świadczenia usług dla rolnictwa oraz innych rodzajów usług wynikających z potrzeb środowiska wiejskiego. Powołanie spółdzielni wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców w KRS.

Koło gospodyń wiejskich – kółko rolnicze może uzyskać status organizacji pożytku publicznego, jeśli spełnia warunki określone Ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Źródła finansowania koła gospodyń wiejskich – samodzielnego kółka rolniczego:

·         składki członkowskie,

·         darowizny,

·         zapisy,

·         dotacje,

·         odsetki od lokat bankowych,

·         dochody z działalności odpłatnej,

·         dochody z działalności gospodarczej,

·         odpis 1% (tylko dla organizacji zarejestrowanych w KRS jako organizacje pożytku publicznego).

Koło gospodyń wiejskich jako stowarzyszenie

Koła gospodyń wiejskich mogą działać w oparciu o Ustawę prawo o stowarzyszeniach. Mają wówczas status organizacji pozarządowej – stowarzyszenia zwykłego lub rejestrowanego. Nie są wówczas społeczno – zawodową organizacją rolników. Takie koła w swojej nazwie, na ogół, posługują się zwrotem „stowarzyszenie” (np. Stowarzyszenie Koło Gospodyń Wiejskich w Dąbrówce).

Koło gospodyń wiejskich jako stowarzyszenie zwykłe

Stowarzyszenie zwykłe ma ograniczone możliwości działania, nie może m.in. przyjmować darowizn, spadków i zapisów, otrzymywać dotacji oraz korzystać z ofiarności publicznej.

Podstawowym źródłem dochodu są składki członkowskie.

Koło gospodyń wiejskich jako stowarzyszenie działające na zasadach ogólnych tzw. stowarzyszenia rejestrowego

Majątek koła gospodyń wiejskich - stowarzyszenia rejestrowanego powstaje w szczególności ze:

·         składek członkowskich,

·         darowizn,

·         spadków,

·         zapisów,

·         dochodów z własnej działalności,

·         dochodów z majątku stowarzyszenia,

·         środków uzyskanych dzięki ofiarności publicznej (zbiórki publiczne),

·         odpisu podatku 1% (tylko stowarzyszenie posiadające status organizacji pożytku publicznego).

Koło gospodyń wiejskich - stowarzyszenie rejestrowane może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz może korzystać z ofiarności publicznej, ale respektując obowiązujące przepisy regulujące kwestie związane z obciążeniami publicznymi oraz dotyczące formy przyjęcia tego rodzaju przysporzeń przez stowarzyszenie.

Stowarzyszenie rejestrowe może prowadzić działalność gospodarczą, ale pod warunkiem, że całkowity dochód z niej przeznaczony zostanie na jego działalność statutową..

Stowarzyszenia tego typu mogą ubiegać się o pomoc publiczną, tj. dotacje z budżetu państwa i z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na realizację przedsięwzięć zaliczanych do zadań własnych państwa albo jednostek samorządowych..

Stowarzyszenie rejestrowe może ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego (konieczna rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym). Wówczas może korzystać z odpisu podatku 1%.

Gdzie szukać informacji o konkursach, programach, projektach adresowanych do organizacji wiejskich?

Konkursy grantowe nie zawsze są adresowane wprost do kół gospodyń wiejskich. Na ogół wskazuje się, że podmiotem może być stowarzyszenie, organizacja pożytku publicznego, organizacja pozarządowa. Często krąg potencjalnych grantobiorców zawęża się do organizacji, działających na terenach wiejskich. Kiedy indziej istotne jest, jakie cele realizuje organizacja. Koła gospodyń wiejskich z zasady działają na terenach wiejskich, ale mają różny status. Nie zawsze są to organizacje posiadające osobowość prawną. Istotne jest, zatem nie tylko wyszukanie konkursu i przygotowanie wniosku o dotację. Zanim organizacja przystąpi do przygotowania aplikacji, powinna sprawdzić czy rzeczywiście konkurs jest adresowany do niej. W wypadku wątpliwości warto skontaktować się z grantodawcą (telefonicznie, mailowo).

Informacji o konkursach grantowych można szukać:

·  na stronach internetowych i tablicach ogłoszeń urzędów jednostek administracji samorządowej: gmin, powiatów (starostwo), województw (urząd marszałkowski)

·   w informatorach lub u członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych

                  

·  na stronach internetowych fundacji, m.in.: Fundacja Wspomagania Wsi, Akademia Rozwoju Filantropii, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Fundacja im. Stefana Batorego, Fundusz dla Organizacji Pozarządowych, a także na stronach portalu: www.ngo.pl

·  na stronach internetowych jednostek administracji rządowej (zakładki: aktualności, dotacje, konkursy):urzędy wojewódzkie, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

·  na stronach internetowych ośrodków doradztwa rolniczego.

Opracowała: Iwona Raszeja-Ossowska

***

Źródło:

·         Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 nr 20 poz. 104)

·         Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (DZ. U. z 2003r., nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami)

·         Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 1982 r. Nr 35, poz. 230 z późniejszymi zmianami)

·         Ustawa z dnia 8 października 1982 roku o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r., Nr 32, poz. 217 z późniejszymi zmianami)

·         Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1983 r., Nr 27, poz. 132 z późniejszymi zmianami)

·         www.parpa.gov.pl

obrazy zaczerpnieto z http://www.google.pl/search?hl=pl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1280&bih=800&q=ko%C5%82a+gospody%C5%84+wiejskich&oq=ko%C5%82a+gos&gs_l=img.1.0.0i24l7.4504.9532.0.14010.8.8.0.0.0.0.309.2032.1j0j5j2.8.0...0.0...1ac.1.2.img.44qfWDkYMKW

Dotacje dla rolników na zakup kolektorów słonecznych
Dotacje dla rolników na zakup kolektorów słonecznych



Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udziela wsparcia dla rolników, w postaci dofinansowania do instalacji solarnej.

Koszty poniesione na budowę kolektorów słonecznych mogą być w części dofinansowane przez ARiMR w ramach trzech działań należących do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-13. Należą do nich:

- działanie 123 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej,

- działanie 312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw ,

- działanie 121 Modernizacja gospodarstw rolnych.

Należy jednak zwrócić uwagę, że wsparcie na taką inwestycję będzie udzielone jedynie wtedy, gdy kolektor zostanie wykorzystany do realizacji celu operacji, na którą przyznawana jest pomoc.



Z tego wynika, że jeśli dany kolektor będzie zakupiony przy współudziale środków finansowych na Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, to musi być wykorzystywany do realizacji celu operacji np. do ogrzania hali produkcyjnej, w której tworzone są nowe miejsca pracy finansowane z tego działania. Rodzaje wspieranych działalności wymienione są w załączniku nr 1 i 2 do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.


Zainteresowani mogą uzyskać więcej informacji pod adresem:

www.arimr.gov.pl


Szansa dla polskiej wsi - agroturystyka.

Szansa dla polskiej wsi - agroturystyka.
22.01.2012, godzina 00:00

Dawno temu wieś kojarzyła się z sielanką i dobrobytem. W czasie gdy w miejskich sklepach pułki świeciły pustkami, dobrze było mieć rodzinę posiadającą własne gospodarstwo. Teraz, gdy z działalności rolniczej ciężko się utrzymać, mieszkańcy wsi muszą szukać innych form zatrudnienia. Ciekawą alternatywą jest rozwijający się rynek agroturystyczny.

agroturystyka małopolska

Początek działalności okazuje się często łatwiejszy, niż można by przypuszczać. Mnóstwo gospodarstw posiada niewykorzystane pomieszczenia, które mogłyby zostać przerobione na pokoje gościnne. Wynajem pokoi to jednakowoż nie jedyne źródło dochodu r11; przyjazd turystów sprzyja rozwojowi handlu, gastronomii i innych usług. Dla wielu klientów klimat wsi jest atrakcją sama w sobie. Dobrze jest jednak, aby gospodarstwo agroturystyczne wzbogaciło swoją ofertę np. o możliwość uprawiania sportu, naukę rzemiosła, czy inny wyjątkowy produkt turystyczny. W niektórych miejscach może być to nieco trudniejsze w realizacji i wymagać większej kreatywności ze strony właścicieli. Są jednak regiony jakby stworzone do tego, aby rozwijała się w nich agroturystyka Małopolska jest tu świetnym przykładem. Jeżeli chodzi o aktywny wypoczynek Małopolska jest zasobna w szlaki turystyczne (w tym rowerowe), stoki narciarskie, miejsca odpowiednie dla wspinaczki, czy spływów kajakowych. Niezwykle bogate jest także kulturowe dziedzictwo wsi r11; mowa tu nie tylko o zabytkach takich jak Szlak Architektury Drewnianej wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, ale także tradycjach ludowych: legendach, zwyczajach, sztuce kulinarnej czy rzemieślniczej. Innym atutem jest dziedzictwo związane z życiem Ojca Świętego Jana Pawła II, który uwielbiał polskie góry i często w nich przebywał. Turystyka kulturowa, a także zaliczana do niej turystyka religijna, odgrywają coraz większą rolę w tej dziedzinie.

Brak stoku narciarskiego, czy zabytkowego kościoła, nie jest przeszkodą w prowadzeniu gospodarstwa agroturystycznego. Basen, stadnina koni, wyjątkowy plac zabaw dla dzieci, mogą powstać wszędzie. Nawet jeżeli braknie funduszy na większą inwestycję, można wypromować gospodarstwo w inny sposób, np. jako miejsce ze świetną regionalną kuchnią w okolicy, czy najbardziej pachnącym ziołowym ogródkiem. Liczy się przede wszystkim kreatywność i otwartość na potrzeby turystów.

pobrane z http://sterowanie-oswietleniem.freewarez.pl/szansa-dla-polskiej-wsi-agroturystyka.html

foto pobrane z http://www.regiopraca.pl/portal/rynek-pracy/urzedy-pracy/projekt-kieleckiego-pup-nominowany-do-europejskiej-nagrody ,http://www.tvr24.pl/wiadomosc-Na_Mazurach_powstanie_Edukacyjna_Zagroda_Niejedna-2135.html

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.


Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie